Wrocław 04.09.2009r.
UCHWAŁA NR 50/2009
Rady Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego
NSZZ „Solidarność”
w sprawie: Klucza Wyborczego.
Rada Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego NSZZ „Solidarność”
podjęła decyzję w sprawie ustalenia klucza wyborczego, który stanowi 1 mandat przypadający na każde rozpoczynające się 100 członków Związku. Minimalny okręg wyborczy stanowi liczba 10 członków Związku.
Wrocław 04.09.2009r.
UCHWAŁA NR 49/2009
Rady Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego
NSZZ „Solidarność"
w sprawie: Komisji Wyborczej Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego.
Rada Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego NSZZ „Solidarność” powołała Komisję Wyborczą Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego NSZZ „Solidarność” w składzie:
1. Zdzisław Boksa
2. Zdzisław Gadomski
3. Zbigniew Matyśkiewicz
4. Roman Wawrzyniak
5. Stanisław Aleksandrowicz
6. Witold Kłosowiak
7. Wojciech Inicki
8. Waldemar Bohonos
9. Jerzy Kolaśniewski
10. Adam Guzy
11. Tadeusz Kurkowiak
12. Zbigniew Bania
Szklarska Poręba 28.05.2009r
UCHWAŁA NR 48/2009
Rady Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego NSZZ „Solidarność”
w sprawie: Komitetu Protestacyjno – Strajkowego.
Rada Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego NSZZ „Solidarność” postanawia przekształcić się w Komitet Protestacyjno – Strajkowy.
Wrocław 12.03.2009r.
UCHWAŁA NR 44/2009
Rady Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego NSZZ „Solidarność”
w sprawie: sporu zbiorowego SG i E.
W związku z brakiem właściwego dialogu społecznego oraz zagrożeniem funkcjonowania branży węgla brunatnego w Polsce , Rada Sekcji Krajowej Górnictwa Węgla Brunatnego NSZZ „Solidarność” postanawia przystąpić do sporu zbiorowego prowadzonego przez Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ „Solidarność” równocześnie deleguje przewodniczącego Sekcji w skład sztabu protestacyjnego.
Wrocław, dnia 28.04.2009r.
Związki Zawodowe
Układu Zbiorowego Pracy
dla Pracowników Zakładów Górniczych Węgla Brunatnego
Zarząd
Polskiej Grupy Energetycznej SA
W związku z przekazaną przedstawicielom Central Związkowych działających w Grupie PGE w dniu 08 kwietnia 2009r. informacją o zamiarze konsolidacji w ramach Grupy PGE oraz opracowaniem z dnia 30 marca 2009 roku autorstwa Weil, Gotshal & Manges pt. "Konsolidacja w ramach Grupy PGE w świetle ustawy z dnia 7 września 2007 roku o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego", Związki Zawodowe Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zakładów Górniczych Węgla Brunatnego oświadczają, że w szczególności ze względu na całkowite pominięcie w przedstawionym projekcie skutków społecznych planowanych przekształceń, brak gwarancji dla istniejących układów zbiorowych, umów i porozumień, brak pełnych danych co do przebiegu procesu konsolidacji i niemożność rzetelnej oceny ich skutków dla praw i interesów pracowniczych, a także okoliczności niżej wymienione, nie wyraża zgody na dokonanie czynności i przeprowadzenie procesu, o których mowa w przedmiotowej informacji oraz opracowaniu.
Na wstępie wskazać należy, iż w udostępnionych materiałach dokonano analizy "wybranych scenariuszy połączenia spółek sektora elektroenergetycznego należących do grupy kapitałowej PGE Polska Grupa Energetyczna S.A." oraz zawarto "rekomendację sposobu postępowania, który najbardziej odpowiada potrzebom Grupy PGE, przy uwzględnieniu aspektów prawnych i praktycznych (pierwsza strona wyżej powołanego opracowania).
Jednocześnie - jak zaznaczono w powołanym materiale- "analiza przedstawiona w niniejszym Memorandum została przeprowadzona na poziomie ogólnym bez uwzględniania dokumentów źródłowych poszczególnych spółek, które mają podlegać łączeniu, w tym dokumentów korporacyjnych, umów (w tym ewentualnych porozumień zawartych ze związkami zawodowymi czy też tzw. umów społecznych) oraz decyzji administracyjnych."
Oznacza to, że Stronie Społecznej nie przedstawiono wszelkich możliwych skutków proponowanych rozwiązań, a wybrane scenariusze, uwzględniają jedynie "interes Grupy", z pominięciem regulacji wewnętrznych, w tym w szczególności porozumień zbiorowych. Co więcej, w cytowanej analizie zwrócono uwagę na wymogi wynikające z Prawa Energetycznego, bez uwzględnienia np. unormowań Prawa geologicznego i górniczego. W związku z tym powiedzieć należy że już z powyższych tylko powodów Związki Zawodowe sprzeciwiają się podjęciu jakichkolwiek czynności zmierzających do konsolidacji w ramach Grupy PGE.
Brak analizy aktów wewnątrzzakładowych, o których wyżej mowa, w tym w szczególności umów społecznych, spowodował m.in., że w Harmonogramie połączenia spółek, przewidziano jedynie "powiadomienie zakładowych organizacji związkowych albo pracowników o planowanym przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę", co ma nastąpić przed walnym zgromadzeniem łączących się spółek, a po wyborze wariantu konsolidacji i dokonaniu wszelkich czynności poprzedzających podjęcie uchwał w przedmiocie połączenia. W świetle m.in. unormowań wewnętrznych, których Pracodawca jest stroną, powyższe rodzi sprzeciw i żądanie realizacji zaciągniętych zobowiązań.
Rodzi to podejrzenie nierzetelnego, lekceważącego podejścia do praw pracowniczych. Niezależnie od powyższego, zauważyć trzeba, że planowane przez Zarząd PGE SA procesy wiążą się z bardzo licznymi poważnymi ryzykami, między innymi dla Uprawnionych Osób (wedle definicji wyżej powołanego opracowania) oraz pracowników i organizacji związkowych, co musi wywoływać zdecydowany sprzeciw Strony Społecznej.
Powyższe uzasadnia stanowisko wyrażone we wstępie i daje podstawę do wezwania Pracodawcy do przestrzegania obowiązujących go unormowań.
SGiE NSZZ „Solidarność” Sekcja Węgla Brunatnego
Federacja ZZ Górnictwa Węgla Brunatnego
Porozumienie ZZ Kadra Sekcja Węgla Brunatnego
Ogólnokrajowe ZZZ Pracowników Ruchu Ciągłego Sekcja Górnictwa
NSZZ Solidaność 80 Sekcja Górnictwa Węgla Brunatnego
Otrzymują:
1. Minister Skarbu Państwa
2. Minister Gospodarki
3. Zarząd PGE SA
4. Rada Nadzorcza PGE SA
5. Współprzewodniczący Zespołu Trójstronnego ds. Branży Węgla Brunatnego
6. Zarząd PGE KWB Bełchatów SA
7. Zarząd PGE KWB Turów SA
8. a/a